Impuls Veilig Verhuizen Amsterdam

 
 
Steeds meer Amsterdamse huisartsen dragen hun dossiers elektronisch over als patiënten van huisarts veranderen. Binnenkort kunnen ook de Medicom-gebruikers mee doen. Het gaat nog niet vlekkeloos maar wel steeds beter!

Sinds november loopt de pilot Veilig elektronisch verhuizen van patiëntendossiers in Amsterdam. In plaats van een compleet dossier uit te printen (soms meer dan 200 pagina's), in een envelop te stoppen en aangetekend te versturen, worden de patiëntendossiers via een beveiligde verbinding versleuteld elektronisch verzonden naar de nieuwe huisarts.

Papierversnipperaar?

Papierversnipperaar? Om de vaart erin te houden krijgt de pilot een nieuwe impuls. Iedere medewerker van een Amsterdamse huisartsenpraktijk die een patiëntendossier verstuurt naar een andere huisarts en dat laat weten aan ION, de kartrekker van het project, dingt mee naar diverse prijzen. Een mail naar info@stichting-ion.nl is voldoende. Ervaringen, tips en vragen zijn ook van harte welkom!

Van maart tot en met mei wordt elke woensdag een papierversnipperaar verloot onder de inzenders van die week. Elke maand maken inzenders kans op een praktijklunch en aan het eind wordt een nascholingsbudget à € 1500 voor de praktijk verloot onder alle inzenders. Want de overstap naar elektronisch verhuizen wordt pas echt een succes als heel veel huisartsenpraktijken meedoen.

Steeds beter

In het begin waren het vooral MicroHIS-, MIRA- en OmniHis-gebruikers, maar ondertussen zijn er ook steeds meer Promedico ASP-gebruikers die elektronisch overdragen. In maart start de uitrol van een nieuwe release van Medicom, waarin ook het standaard-MEDOVD-bericht is ingebouwd. Vanaf dat moment kunnen Medicom-ers ook dossiers uitwisselen met andere HIS-gebruikers. In alle andere HISsen is dit verhuisbericht al eerder ingebouwd en worden er geregeld - op basis van onderlinge testen - aanpassingen doorgevoerd om de kwaliteit van de overdracht te verbeteren.

Waarom ook al weer?

Elektronisch verhuizen van patiëntendossiers betekent minder administratieve rompslomp – zeker op den duur kost het u minder tijd en geld. Bovendien is het een veilige en betrouwbare manier als u tenminste een secure mailadres gebruikt. In Amsterdam hebben alle huisartsen een beveiligd ZorgMail-adres. Het is ook mogelijk om te werken met een ZorgMail-praktijkadres, inclusief een signaleringssysteem, zodat assistentes in de gaten kunnen houden of er nieuwe dossiers klaarstaan.